Dekorasi dapur idaman



Mempunyai dapur yang cantik dan menarik sudah menjadi lumrah, namun untuk mendekorasikan dapur idaman memerlukan ketelitian dan idea yang kreatif.  Ini bergantung juga dengan budget si pemilik. Untuk yang mempunyai bajet yang kecil, tak semestinya hasil dekorasinya dapur yang kurang menarik.  Ia sebenarnya bergantung atas kreativiti seseorang untuk menjadikannya menarik.

Berikut ini adalah idea sederhana, cepat dan sedikit membantu anda mengubah penampilan dapur Anda yang membosankan menjadi dapur yang indah dan unik :

 1.Mengecat diding dapur dengan warna yang nutral akan menjadikan ruang dapur anda terasa besar dan luas. Teknik mengecat yang betul dan pengunaan warna yang sesuai akan membuatkan anda tidak rasa bosan. Selain itu pemilihan warna nutral juga dapat mencerahkan dapur. kalau boleh Optimalkan ruangan dapur anda. Jangan letak barangan / perabut yang berlebihan supaya dapur anda tampak lebih kemas dan teratur.

 2. Saran lain untuk mencerahkan dapur Anda adalah melalui penggunaan cermin untuk memantulkan sinar matahari di ruangan dapur. Letakkan cermin tepat di seberang jendela dapur atau pada dinding yang menyudut pada jendela dapur.

3. Untuk menambahkan seri dapur anda, cuba letakkan beberapa tanaman pada sudut-sudut kosong di dapur Anda. Kehadiran tanaman tidak hanya melembutkan kesan pada dapur Anda, tapi juga membuat ruangan dapur terlihat selalu segar. Anda dapat menggunakan tanaman sungguhan, atau jika ingin diletakkan di tempat-tempat yang sulit dijangkau, Anda dapat memilih tanaman artifisial sebagai gantinya.

 4. Bagi menyerlahkan ruang dapur anda. Penggunaan karpet bukan sahaja dapat menambah warna dekorasi dapur anda , ia juga dapat menutupi lantai yang usang. Pilihan karpet mestilah tepat dengan ruang dapur anda. Seeloknya ukur dahulu, sebelum anda membeli karpet yang diidamkan.

 5. Tambahkan beberapa aksesori yang sesuai dengan karakter Anda ke dapur. Tempatkan pada tempat strategis. Anda dapat membuat tema unik untuk dapur Anda dengan menggunakan pegangan panci, tempat garam dan merica, handuk piring.

6. Menampal wallpaper pada dinding dapur merupakan cara lain untuk menambahkan aksen pada dekorasi dapur. Banyak wallpaper dipasaran, boleh dijadikan hiasan untuk dapur anda. ianya sangat mudah dipasang dan dibentuk.

 7. Kebiasaan Kabinet dapur sekarang mempunyai tema atau konsep untuk diketengahkan, pelbagai gaya dan citarasa sememangnya memeningkan. Apa yang penting anda bijak memilih tema yang sesuai dengan citarasa dan mood anda. Untuk rekaan dapur, antara yang popular sekarang ialah melamin, kaca 3G, ‘high gloss’, solid nyatoh dan solid surface. Namun ketahanannya bergantung kepada cara anda menggunakannya.

sekian untuk edisi minggu ini..