Tips Membuat Lakaran Dekorasi Ruang Tamu


Assalamualaikum, kali ini saya akan berkongsi tips dan panduan bagaimana untuk melakar dan menyusun atur perabut ruang tamu agar tampak menarik dan kemas.

Pertama; Dapatkan keluasan sebenar ruang tamu rumah anda, kemudian buat lakaran di atas kertas A4. Anda boleh lihat contoh di atas.

Kedua; Senaraikan perabut yang anda inginkan di ruang tamu rumah anda, Ianya amat penting untuk anda membuat lakaran atau susun atur  perabot yang anda inginkan berada. Susun perabut dalam keadaan yang anda rasa anda inginkan. Dari sini anda akan dapati berapa banyak ruang kosong yang anda ada. Anda juga dapat lihat jumlah perabot tersebut bersesuaian atau tidak bergantung kepada keluasan ruang kosong yang anda inginkan. Jangan lupa letakkan juga anggaran saiz perabot tersebut agar mudah untuk memilihnya nanti.



Ketiga; Untuk ruang tamu yang terhad dan sederhana luas, Susunan perabot dan peralatan lebih elok dirapatkan kedinding agar ruang dapat digunakan semaksimum mungkin dan memberi lebih banyak ruang kosong. Akhir sekali..masa untuk gerak kerja membeli, menyusun dan membuat penyesuaian mengikut lakaran yang telah disediakan.

Semoga tips ringkas ini dapat membantu anda mendekorasi ruang tamu agar tampak elegan dan cantik.